Dieta Dukana – kompendium odchudzania

Waga pokazuje coraz wyższą wartość – nie łudź się – to nie ręcznik tyle waży, a Ty. Dobra wiadomość brzmi natomiast tak, że istnieje sposób na zbędne kilogramy, a odchudzanie może być naprawdę efektywne. Wszystko, co musisz zrobić, to zapoznać się z założeniami diety Dukana i wdrożyć je w życie.

Dieta Dukana

Na czym polega dieta dr Dukana?

Dieta Dukana swoją nazwę wzięła od nazwiska lekarza, który ją opracował. Dr Pierre Dukan zauważył, że ograniczenie w diecie spożycia produktów tłuszczowych i węglowodanowych i jednoczesne zwiększenie podaży białka, powoduje szybsze spalanie tłuszczu. Jeżeli wprowadzisz do diety większe ilości zdrowych protein i ograniczysz tłuste potrawy i cukry, to waga zacznie spadać w naprawdę szybkim tempie.

Nasz organizm potrzebuje bardzo dużych ilości energii, by spalić białka. Korzysta przy tym z rezerw energetycznych, co doprowadza do ujemnego bilansu energetycznego. Dieta Dukana pozwala się najeść do syta, ale jednocześnie odchudzać. Jest prawdziwą rewolucją w redukowaniu masy ciała. Na świecie dietę tę stosują już miliony ludzi. Łącznej liczby straconych przez nich kilogramów dosłownie nie sposób zliczyć!

Fazy diety Dukana

Dieta doktora Dukana składa się z czterech faz. Podczas ich trwania należy bezwzględnie przestrzegać założeń planu żywieniowego. Tylko to pozwoli uruchomić w organizmie procesy, które doprowadzą do spalania tkanki tłuszczowej.

• Faza I (uderzeniowa) – ten etap odchudzania trwa zazwyczaj od 2 do 7 tygodni i jest najbardziej restrykcyjnym ze wszystkich etapów. Ma to swoje dobre strony, bo podczas fazy uderzeniowej obserwuje się naprawdę imponującą utratę tkanki tłuszczowej. W tej fazie zjadasz jak najwięcej produktów białkowych. Nie musisz sobie żałować jedzenia. Jesz do syta, ile chcesz, ale trzeba pamiętać, że w tym czasie konieczne jest wypijanie przynajmniej 1, 5 litra wody dziennie. Duże ilości białka mocno obciążają nerki. Te natomiast potrzebują do odpowiedniej pracy większej ilości płynów.

W fazie uderzeniowej możesz spożywać:

• Chude wędliny
• Jaja
• Chude ryby
• Nabiał
• Chude mięso

Najważniejsze jest jednak to, by białka nie były łączone z węglowodanami i aby do przyrządzania potraw nie wykorzystywać tłuszczów (a już tym bardziej zwierzęcych).

• Faza II (naprzemienna) – na tym etapie wprowadzasz do diety różnorodność. Jest to takie świeży powiew po ostatnich tygodniach wyrzeczeń, ale nie ciesz się za wcześnie – nadal jesteś na diecie. Ten etap pozwala na łączenie białek z warzywami przez kilka dni, a potem kolejne kilka dni stosujemy zasady etapu pierwszego, czyli na talerz trafiają wyłącznie produkty białkowe. Ten etap należy stosować do momentu, aż osiągniesz docelową wagę ciała, czyli do momentu, kiedy podczas ważenia stwierdzisz, że Twój ręcznik nie waży już tyle, co kiedyś…

W fazie naprzemiennej do diety wprowadzasz warzywa takie jak:

• Pomidory i ogórki,
• Sałata, cykoria, bakłażan,
• Buraki, marchew, boćwina,
• Koper, seler, por.

• Faza III (utrwalenia) – utrwalanie efektów diety musi trwać ilość czasu proporcjonalną do ilości utraconych przez Ciebie kilogramów. Każdy spalony kilogram to 10 dni trwania fazy utrwalenia. Jeżeli uda Ci się schudnąć przykładowo 10 kg, to Twoja faza utrwalenia powinna trwać 100 dni (10 kg x 10 dni). W tej fazie produkty białkowe jesz razem z warzywami, ale nie musisz stosować już zasady przemienności. Nadal jak ognia unikasz cukrów prostych. Jednakże, by było nieco łatwiej, możesz sobie pozwolić na żółty ser, pełnoziarniste pieczywo i niewielkie porcje owoców (oprócz bananów, czereśni i winogron). Do diety możesz wprowadzić też ryż, ziemniaki i makarony, ale nie należy z nimi przesadzać. Pamiętaj, że dieta Dukana ma na celu trwałą zmianę nawyków żywieniowych, a nadmiar węglowodanów nie jest korzystny w żadnej diecie. Tym bardziej w diecie osób, które chcą być szczupłe i zdrowe. Niestety. Trzeba to po prostu przyjąć za fakt. Albo cukry i nadwaga, albo ich brak i ciało, którego wszyscy Ci zazdroszczą.

• Faza IV (stabilizacji) – ostatnia faza diety Dukana. Będąc w niej, jesteś na etapie, kiedy Twoja sylwetka wygląda już pięknie, a samopoczucie jest tak dobre, że masz ochotę zdobyć cały świat. W fazie utrwalenia dieta jest już bardzo zróżnicowana, ale nadal stronisz od słodyczy, słodzonych napojów i nadmiaru tłuszczów. Głód możesz hamować bogatymi w błonnik otrębami pszennymi, a przynajmniej jeden posiłek dziennie musi być białkowy. Ostatnim zaleceniem czwartej fazy jest fakt, że jeden dzień w tygodniu powinien być zarezerwowany na żywienie identyczne, jak w fazie uderzeniowej. Reasumując Faza IV to 6 dni normalnego odżywiania, 1 dzień fazy uderzeniowej i codziennie jeden posiłek typowo białkowy.

Czy dieta Dukana jest dla Ciebie?

Ważysz więcej, niż chcesz? Wstydzisz się swoich dodatkowych kilogramów, marzysz o pięknym ciele, a jednocześnie masz zdrowe nerki i serce? Jeżeli tak, to doktor Dukan ułożył dietę właśnie dla Ciebie. Jej główną zaletą jest to, że się nie głodzisz. Nie musisz odmawiać sobie jedzenia albo ograniczać się do produktów, których nie lubisz.

Przeciwwskazaniami do stosowania diety Dukana jest ciąża i okres karmienia piersią, a także wiek dziecięcy, choroby wątroby, nerek i układu krążenia. Z racji specyfiki produktów z zaleceń Pierre Dukana nie skorzystają także weganie i wegetarianie. Reszta może śmiało wypróbować tę dietę. Jej rezultatem będzie nie tylko szczupłe ciało, ale i więcej energii oraz wyższa samoocena. Dla tych efektów warto zawalczyć.

W kontekście diety warto zacytować Horacego. Powiedział on kiedyś, że „Połowy dokonał, kto zaczął”.

Może zaczniesz i Ty?

0 0 votes
Jaka Skuteczność
0 0 votes
Zgodne z opisem
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments